Supra dalekohledy

Norsko 2014 - polární záře (upravuje se)

Polární záře 2014 - Aurora BorealisPolární záře stejně jako zatmění Slunce je zkušenost, kterou je třeba prožít, kde videa a fotografie jsou jen slabým odrazem atmosféry, která pozorovatele obklopuje. Díky komorní akci PP ČAS - záletu do severního Norska za polárními zářemi zde mohu odprezentovat několik fotografií a AVI videí/animací, které dokumentují až neočekávanou úspěšnost této akce.

Za týden pobytu v prostoru měst Tromso a Alta tedy za severním polárním kruhem, okolo 70° severní šířky jsme měli 3 ze 7 nocí jasno (a zimu :o). K tomu přidám ještě jednu noc, která poštěstila naší skupině, jedoucí samostatně autem hned druhou noc pobytu v Norsku v okolí Mo I Rana.

24.09.2014 v sedle Korgfjellet (66° 03´): sekvence 1 (4 MB), sekvence 2 (4 MB), sekvence 3 (4 MB), sekvence 4 (6 MB), sekvence 5 (8 MB), sekvence 6 (7 MB)

30.09.2014 v Gargia Fjelletstue (69° 48´): sekvence 1 (16 MB), sekvence 2 (8 MB), sekvence 3 (18 MB), sekvence 4 (5 MB), sekvence 5 zenit (5 MB), sekvence 6 (5 MB)

a 1.10.2014 tamtéž: sekvence 1 (7 MB), sekvence 2 (12 MB)

Určitě si zaslouží pár poznámek fotografická technika. Běžné polární záře, vyskytující se při aktivitě 2.-4. stupně, byť se proti tmavé obloze zdají jasné, jsou plošně poměrně slabé objekty a vyžadují tedy dlouhé expozice, což je v protikladu s jejich rychlým průběhem, zejména v zenitu. Z toho vyplývají základní požadavky - stativ, foťák či kamera s velmi citlivým a málo šumícím čipem při vysokých ISO, světelný širokoúhlý objektiv, optimálně f/2.8 a lepší, případně rybí oko. Pro focení sekvencí potom programovatelnou spoušť. Zapomeňte tedy na mobily a kompakty. Běžná expoziční doba se pohybuje od 5ti do 15 vteřin při ISO 800-1600 a více. Vzhledem k rychlým změnám ve struktuře polární záře je to boj mezi detaily a jasem. V zenitu, kde je vývoj nejrychlejší, by bylo třeba expozice i pod 1 vteřinu, to ale, alespoň zatím, nereálné kvuli šumu. Další zákeřností je vyvážení bílé. Pokud jsou záře plošně významné, většinou si AWB poradí a barvy prezentuje věrně. Ve chvíli, kdy se zmenší jejich velikost, AWB se posouvá do teplejších barev. Je tedy lepší si vyzkoušet několik snímků s pevným nastavením vyvážení bílé a exponovat na pevnou hodnotu.

Snímky a videa jsou pořízena Canonem 5D Mk. II a Canonem 6D s objektivy do 17mm ohniska, f/2.8 až f/4. A chce to světellnější. Od prvního pohledu Canon 6D, který je technologicky modernější, je zhruba o dvě clonová čísla citlivější nebo jinak - výrazně méně šumí.

 


Produkty nenalezeny

dalekohled
0.359386920929